Jennifer Warnes - I Know a Heartache When I See One

quill mark

Shot Through the Heart Jennifer Warnes 在 "Right Time of the Night" 成名之後,同張專輯的下一首單曲 "I'm Dreaming",只得到流行榜第五十名。

1979 年,她的下一張專輯 "Shot Through The Heart" 銷售成績並不理想,發行的三首單曲雖都有打入 Top 100,但只有 "I Know a Heartache When I See One" 擠進前二十名(19),勉強算是暢銷曲。而之後,除了為電影所錄製的歌曲之外,Jennifer Warnes 就再也沒有獨唱曲能打入 Billboard 的 Top 40。

最後的獨唱暢銷曲

但是,這首輕快的 "I Know a Heartache When I See One",在台灣還算蠻受歡迎的,至今許多七○年代的情歌選輯中,也常可見到這首歌的蹤影;就我個人觀察,此曲甚至比她的成名作 "Right Time of the Night" 能見度還更高些。

"I Know a Heartache When I See One" 是首聽起來瀟灑、輕鬆,但曲內卻蘊含有極深刻傷心往事的歌。要達成歌中主角的那種閱人功力,那得累積多年情傷經驗才行;也只有真的受過傷害,才知道那些外表華而不實、滿口甜言蜜語的大眾情人,最好是遠遠躲開為妙!

I Know A Heartache When I See One

Look at who the wind's blowin' up the road
Shining like a northern star
Actin' like the answer to all my prayers
But baby, I know what you really are

So don't you knock on my door
I won't be home anymore
You can find me out walking in the sun
Oh you hide it so well
It isn't easy to tell
But I know a heartache when I see one

There was a time I was a true believer
Your love was the only way
Well you can save all your sweet talkin'
for some other fool
Only a fool would believe what you say

So don't you knock on my door
I won't be home anymore
You can find me out walking in the sun
Oh, you hide it so well
It isn't easy to tell
But I know a heartache when I see one

Time is a teacher oh and it's taught me well
The loser is the one who cries
And when you've cried like a baby
and you've hurt like hell
You know the devil by the look in his eyes

So don't you knock on my door
I won't be home anymore
You can find me out walking in the sun
Oh, you hide it so well
It isn't easy to tell
But I know a heartache when I see one

So don't you knock on my door
I won't be home anymore
You can find me out walking in the sun
Oh, you hide it so well
It isn't easy to tell
But I know a heartache when I see one
I know a heartache when I see one

(It's not easy...)

一眼就看出會心痛

看誰正在路上意氣風發
又像顆北極星般地閃耀光芒
就好似我的祈禱全成了真
但寶貝,我知道你的真正面目

所以別來敲我家門
我將不會在家
你會發現,我正漫步陽光之下
喔,你雖然很會裝
要識破並不容易
但我一眼就看出會心痛

很久以前我曾經真誠相信
你的愛是唯一之道
現在你可將你那些甜言蜜語
留給其他傻子去聽
只有傻子會信你的鬼話

所以別來敲我家門
我將不會在家
你會發現,我正漫步陽光之下
喔,你雖然很會裝
要識破並不容易
但我一眼就看出會心痛

光陰是我師,我從中獲益良多
會哭的才是輸家
而當你曾像嬰孩般大哭
且曾痛如置身地獄
以後你光憑眼神,就知他是惡魔

所以別來敲我家門
我將不會在家
你會發現,我正漫步陽光之下
喔,你雖然很會裝
要識破並不容易
但我一眼就看出會心痛

所以別來敲我家門
我將不會在家
你會發現,我正漫步陽光之下
喔,你雖然很會裝
要識破並不容易
但我一眼就看出會心痛
我一眼就看出會心痛

(這並不簡單啊……)

翻譯:Fafner

遺憾的是,很多人是明知會受重傷,但還是飛蛾撲火般地迎向危險。感情這玩意兒,要是能受理性的控制,那世間就沒有「生死相許」這種浪漫的故事了。




Category: 0 意見

0 意見:

張貼留言