Nikon Girl...

quill mark

這是今天才看到的一支 MV,非常有趣,是關於 Canon 男孩和 Nikon 女孩的歌曲,擁有這兩種品牌相機的朋友,看了應該都會發出會心的一笑吧:


這首歌太趣了!搞笑之中又有點發人深省,語帶雙關又帶點情色,還有辣到不行的性感美女!昨天做字幕做出了點心得,今天看到這首不到四分鐘的歌,也順道弄了中文字幕,配上原始影片上傳,只是不知會不會侵權?

本想低調只在我的網誌上分享,但好像有人在其他地方放了連結,導致該影片的點閱數還不少,然後就被通知「已移除影片:侵犯版權」了。聽不懂英文的朋友,請搭配下面的中譯湊合著點看吧……(字幕檔在這裡

2009.11.29

 

By Joey Lawrence

This is a story from not long ago
about a boy and a girl who fell in love like whoa
but there was a problem I didn't count on
the fact I was a Canon and she was a Nikon
The photo community was too far gone
they couldnt appreciate what we had goin' on
we had similar features, made similar pictures
we really weren't that different but they still couldn't see

這是一個現代的故事
男生愛女生,天雷勾地火
沒料到其中有個難處
我用的是佳能,她用的是尼康
攝影社群太過極瑞
他們不懂我們的愛
我們功能相當,拍出的相片也相似
我們根本沒什麼不同,但他們視而不見

I auto focused on her sexy body
buttons to push didn't know where to get started
I never thought I'd fall for a D200
but she was so hot, she was all that I wanted

我自動對焦於她性感的軀體
按鍵好多,不知從何按起
從沒想過,我會拜倒於D200下
但她如此火辣,是我夢寐以求

My 1DS mark III
felt more complete
when we were together she said my shots were so unique
But soon you'll see
we could never be
like Romeo and Juliette
our families disagreed

我的大馬三
覺得它更完備
當我們相聚,她說我的拍法好獨特
但不久你就知道
我們不會有結果
就像羅密歐和茱麗葉
我們的家族不會同意

Ohh Ahh Polish my lens girl
oooahh polish my lens girl
ohh-ahh polish my lens girl
don't leave a thumb print on that lense girl

噢…啊…擦擦我的鏡頭,女孩
噢呀…擦擦我的鏡頭,女孩
噢…啊…擦擦我的鏡頭,女孩
別在鏡面上留下指紋,女孩

The two sides always at war
all across the message boards
Dpchallenge what the fuck yo
they could never let go
of the hate no thats for 'sho
the Nikon gang whooped my ass and made me go

兩邊不停交戰
戰火遍布所有論壇
Dpchallenge網站,她媽的在搞什麼
只知道他們永遠
不會放下彼此間的仇恨
尼康幫踢我屁屁,要我滾蛋

The 70-200 in my pants wouldnt fit inside her Nikon body
made me wear a UV-filter, which I'm against, but shes my shawtay
Mount her on my tripod and screw her on and off and on again
make her take my picture and say I'm the best thats ever been

我褲襠裡的70-200mm,放不進她的尼康機身
逼我裝上我不想戴的保護鏡,但她是我的妞
將她架上我的三腳架,不停地轉上又轉下
要她替我拍照,說我是她最棒的體驗

My 1DS mark III
felt more complete
when we were together she said my shots were so unique
But soon you'll see
we could never be
like Romeo and Juliette
our families disagreed

我的大馬三
覺得它更完備
當我們相聚,她說我的拍法好獨特
但不久你就知道
我們不會有結果
就像羅密歐和茱麗葉
我們的家族不會同意

Ohh Ahh Polish my lens girl
oooahh polish my lens girl
ohh-ahh polish my lens girl
don't leave a thumb print on that lense girl

噢…啊…擦擦我的鏡頭,女孩
噢呀…擦擦我的鏡頭,女孩
噢…啊…擦擦我的鏡頭,女孩
別在鏡面上留下指紋,女孩

Cause I'm a Canon gangsta and your a Nikon shawtay
I wanna take a picture of that rockin bootay
Cause I'm a Canon gangsta and your a Nikon shawtay
I wanna take a picture of that rockin bootay

我身屬佳能幫,而妳是尼康妹
我要攝攝那搖動的屁屁
我身屬佳能幫,而妳是尼康妹
我要攝攝那搖動的屁屁

We couldnt keep the act up we just had to face the facts
but hey look on the bright side
at least we're not a Pentax

我們不能長久,我們必須面對現實
但看開一點
至少我們不是Pentax一族

這首歌把相機界的兩大暢銷品牌 ── CanonNikon,比成是《羅密歐與茱麗葉》裡的兩大世仇家族 Capulet 與 Montague,而夾在兩大家族之間的小情侶,其愛情故事只能悲劇收場。從攝影相關論壇當中,兩大品牌擁護者敵視和對抗的情結可看出,這個比喻真的是傳神極了!

歌曲裡,還帶有不少語帶雙關的性暗示。拍照(shot)本身就有開槍的意思,當然又可被借用來當成「一發」來解釋。而機身(body),就是身體的意思,能伸能縮的鏡頭比為「那話兒」,screw 又可解為「操」……總之,這些東西都只能從原文中去體會。有這麼多頗有難度的雙關用詞,翻得不理想也是情有可原……(這個藉口夠充分吧!)




Category: 0 意見

0 意見:

張貼留言